maandag 11 maart 2013

Het was zover!

Mijn eerste stagedag in het schooltje in Kranshoek. 's Ochtends vroeg opstaan, om de bus te kunnen nemen. Talitha was nog te ziek om mee te gaan, maar Imodium overtuigde mij toch te gaan. Zenuwen en broebelende darmen, op zoek naar de juiste taxi. We nemen hier een soort taxibusjes. Voor 10 rand brengen ze je naar Kranshoek. 
Eens in Kranshoek bleek mijn schrik onterecht om met mijn vrouwelijk oriƫntatievermogen het schooltje niet te vinden. Kindjes in uniformen genoeg, ik hoefde ze maar te volgen. Op het schooltje werd ik al meteen verwelkomt door de directeur en mocht ik deelnemen aan het ochtelijks gezang en gebed.
Het hele curriculum kreeg ik in het Afrikaans te verduren.


Kranshoek heeft een computerlokaal, maar dit werd helaas niet gebruikt. Ik mag samen met Talitha kinderen extra wiskunde oefeningen geven op de computer. Vorige week kreeg graad 3 alle dagen wat hulp op deze manier.

Er is reeds een weekje gepasseerd. Het is op zich fijn om de kindjes extra les te geven. Ik doe mijn uiterste best om zoveel mogelijk Afrikaans te praten tegen hen. Wel duizend knuffeltjes krijg ik dagelijks.
Vanaf deze week mogen Talitha en ik niet alleen graad 3 lesgeven, maar de hele school. Iedere klas heeft een uurtje in de week.

Ik heb er wel wat mijn bedenkingen bij. Aangezien de klassen met gemak 40 kindjes tellen splitsen we ze op. Eerst de eerste helft, dan de tweede. Maar een half uur per klas is kort. Het half uur is bijna om als je de oefening nog maar hebt uitgelegd. Verder is het ook moeilijk om van 6 graden in te schatten op welk niveau ze zitten. En ten slotte heb ik er het er ook wat moeilijk mee dat we de kindjes telkens uit de les halen. Vorige week waren het constant kindjes van graad 3 die les misten. Vanaf nu is het wel maar een uurtje les in de week dat de kindjes missen. Maar toch, ik heb niet het gevoel dat wij hen meer bij brengen dan ze kunnen leren in dat uur van de juf.

Maar alles verloopt hier nog steeds goed, vlotjes.
Met spijt in mijn hart besef ik dat mijn eerste maand reeds gepasseerd is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten