woensdag 24 april 2013

Het leven in Kranshoek

Ontroering:
Tijdens mijn computerles vroeg ik aan een meisje van twaalf jaar wat zij graag wou leren in mijn les.
"Ik wil een boek leren schrijven."
Ah leuk! Een boek! Wat voor een boek?
"Een boek om voor te lezen aan de kinderen die niets hebben. Om hen te motiveren om iets moois te bereiken in hun leven."

Confrontatie:
Vrijdagochtend deed ik huisbezoeken in Kranshoek. Mooie huizen, houten huizen, huizen met comfort, huizen zonder, huizen zonder elektriciteit, huizen zonder water, huizen kleiner dan mijn tuinhuis voor een gezin van 6 ...

Humor:  
Ene kind: "Voel aan joenahs skouers, sy het baie muscles" 
Andere kind: "Dat sy nie muscles nie, dit is pap!"

Romantiek: 
's Ochtends vroeg. Moe. Kleine oogjes. Op de taxi onderweg naar Kranshoek.
Taxichauffeur: "You haven't tasted the real South-Africa, if you haven't tasted an African kiss ... Do you wanna experience the real Africa?"
Goed geprobeerd makker ... 




Om een beter beeld te krijgen van Kranshoek zal ik een ruwe schets geven van de township waar ik zelf werk. Deze township ligt zo een 15 kilometer buiten Plettenberg Bay en ik ga hier dagelijks naartoe met een zwarte taxi. Deze kost 10 Rand of 1 euro. Kranshoek is een propere township. Er zijn veel Mandelahuisjes. Een Mandelahuisje is een stenen huisje, een kamer groot, met elektriciteit en stromend (koud) water. De overheid bouwt deze in de townships, zodat de mensen niet in krotten moeten wonen. Er zijn wachtlijsten voor deze huisjes van wel tien jaar. Doordat deze huisjes klein zijn, bouwen de mensen vaak met hout nog hele constructies aan de huisjes. Dit is vaak zorgvuldig en mooi gedaan. Toch zien we ook genoeg huizen waar de ramen zijn ingeslaan, het binnenregent, niet hygiĆ«nisch, binnen koken op een kampvuur … 

Gezinnen zijn hier heel groot, het is dan ook niet ongebruikelijk dat men met zes mensen of meer in zo een huisje woont. De grootvader woont in een hutje in de tuin, al de kinderen delen een bed. Er is geen warm water en de mensen wassen zich in emmers.
De gezinnen zijn ook geen klassiek model van moeder, vader en kinderen. Het zijn een voor een samengestelde kinderen met moeder, drie kinderen van verschillende vaders, nog een inwonend nichtje, de grootouders en nog een tante … Het is vaak voor mij ingewikkeld om de gezinsvorm te verstaan. Vrouwen krijgen hier over het algemeen ook zeer vroeg kinderen.


Ik kom altijd tijdens de week in de township en dan voel ik mij zeer veilig. Maar in de avond of op zaterdag is het niet zo een goed idee om daar rond te lopen. Er is veel alcoholisme en dan is Kranshoek een minder veilige plaats. De mensen die daar wonen zijn nog heel gelovig. Er zijn tientallen kerken in Kranshoek. Het is bijna absurd hoeveel verschillende kerkjes er zijn. En als er ruzie binnen een kerkje ontstaat richten ze gewoon nog een nieuwe op. Maar de meesten van de mensen in Kranshoek geloven in de Griekwa church. Al deze kerkjes zijn gebaseerd op de Christelijke kerk. Ook in het schooltje in Kranshoek wordt er elke morgen gebeden. 

Er is weinig werkvoorziening in Kranshoek. In het toeristisch seizoen is het feest. De mannen werken in de horeca in Plettenberg Bay of als taxichauffeur, de vrouwen werken als meid in de villa’s in Plettenberg Bay. Een goedverdienende taxichauffeur heeft zo een 600 Rand per week, of zo een 60 euro. Een meid verdient zo een 100 Rand per dag, of 10 euro. Toch is werkgelenheid schaars. Vaak werkt er slechts een iemand in het gezin, of zelfs niemand. En met een schaars loon kan je moeilijk zes mensen onderhouden. 

Wanneer het toeristisch seizoen over is, zijn veel mensen werkloos. Op het moment van schrijven is het hier winter en is het toeristisch seizoen over. Er is nu veel criminaliteit in Plettenberg Bay. Veel inbraken in de wijk. De mensen hebben geen loon meer en er zijn enkelingen uit de townships die dan maar komen stelen in het stad. Deze boefjes komen vooral uit New Horizons, de dichtsgelegen township.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten