zondag 14 april 2013

Een hectische werkweek. Dinsdagochtend begroette mijn wekker mij om 6:15. Voor het eerst in twee weken klaar om de taxibus terug naar Kranshoek te nemen. Maar nu vlieg ik er terug in. Alleen sta ik deze ochtend niet op om de kinderen wiskundeoefeningen op de computer te geven. Gedaan met bezigheidstherapie en lanterfanten. Ik wil de kinderen ├ęcht iets bijbrengen.
In de namiddag start ik een eigen project in Kranshoek. Ik ga de Born in Africa kinderen van graad 7 degelijke computerles geven. Deze kinderen zijn 12-13 jaar en gaan volgend jaar naar een andere school, te vergelijken met het middelbaar. Maar velen van hen hebben nog nooit met een computer gewerkt. Leren werken met Word, een mailadres leren aanmaken en gebruiken, misschien zelfs een CV schrijven ... Gedurende 6 weken, drie namiddag in de week, worden de kinderen ondergedompeld in de magische wereld van de computer.

 Maar wat dan in de ochtend?
Terug naar dinsdag. Vandaag zou ik met de directeur gaan praten, vertellen dat ik de computerles ´s ochtends niet kan verder zetten. Vragen of hij misschien hulp nodig heeft op een andere manier. 
´Ek het geen hulp nodig. Gaan maar in die klasse aan die onderwysers vra wie hulp kan gebruik
Dat deed ik. Graad 3. Njet. Graad 4. Noppes. Graad 5. Nada. Graad 6 misschien? Er zijn twee klassen graad 6. En een van de docenten was ziek. Of ik een klas wou overpakken voor een dag? Ik denk niet dat ik daar voor bevoegd ben, maar als ik kan helpen. Beter een onbevoegde stagiair dan een klas zonder docent, noch toezicht. Ik krijg wat wiskunde mee om de kinderen mee zoet te houden. Mijn eerste dag als leerkracht, meteen voor een klas van veertig twaalfjarigen. Ik was amper begonnen met de wiskundeoefeningen op het bord te schrijven, of een leraar van graad 7 kwam binnen. Roepend, tierend. De kinderen werden verondersteld om Afrikaans te krijgen dit lesuur. Geen wiskunde. Mijn goede bedoelingen worden niet door iedereen geapprecieerd blijkbaar.
Na nog een gesprek met de directeur wordt er uiteindelijk een schema opgesteld dat voor iedereen werkt. Ik zal vanaf nu bij graad 6 helpen voor wiskunde. Deze klas haalt amper een gemiddelde van 15 %. Maandag neem ik de `most slow learners´ uit de klas en help hen. De dinsdag neem ik de hele klas om hen terug wiskundeoefeningen te laten maken op de computer. Maandag, woensdag en donderdag geef ik ook lifeskills aan de jongere graden. Onder lifeskills kan je alles verstaan dat met sport, toneel, zang ... te maken heeft. In het curriculum wordt dit voorzien, in de praktijk blijven de kinderen echter meestal in de klas.
En de donderdagochtend help ik graad 4. Voor deze donderdag heb ik al een educatief wiskundespel voorbereid. Docenten komen mij in de pauze al snel vragen om ook aan hen te tonen hoe je print, of hoe het wiskundeprogramma werkt.


Het is een poos zoeken geweest, maar ik begin het gevoel te krijgen dat ik van nut ben voor Kranshoek. En dat is het belangrijkste, dat ik iets van mijn kennis kan bijdragen aan hen, net zoals het leven hier alle dagen zoveel kennis aan mij schenkt.

1 opmerking: