dinsdag 19 februari 2013

Zwemlessen

De eerste stagedagen waren goed. Het is heel fijn om de mensen te leren kennen van Born in Africa. Een voor een heel aangename mensen. Mijn stagebegeleider, Wesley, is een jonge vlotte man.
Gisteren en vandaag mocht ik helpen bij de zwemlessen van de kinderen in Kranshoek. Kranshoek is een township hier enkele kilometers vandaan. Het is ook in dat schooltje dat ik vanaf komende week vier maand ga werken. 's Ochtends moet ik in de klasjes helpen bij de kinderen die extra zorg nodig hebben. Het is schrijnend dat kinderen die trager studeren, kinderen met autisme, dyslexie, geen extra aandacht krijgen en vaak achter op komen op school. In de namiddag zou ik dan een huiswerkklasje oprichten voor de kinderen van Kranshoek die extra hulp nodig hebben bij bv. wiskunde.

De zwemlessen verliepen heel vlot. De kinderen zijn zo lief. Ik kreeg wel duizend knuffeltjes. Een jongen die per ongeluk een bal tegen mijn benen schopte, kwam daarna mijn been een kusje geven. Een meisje heeft mijn haar gevlochten. De kindjes waren zo onder de indruk van het kippenvel op mijn benen. Allemaal moesten ze er eens aan voelen. In het Afrikaans noemen ze dat "hoenderpuisies".
Er is een gehandicapt kindje bij. Ze is geboren met een open rug, heeft de nodige operaties achter de rug, maar kan wel haar beentjes niet meer gebruiken. Zo een vievige meid! Ze is helemaal niet op haar mondje gevallen, trekt goed haar plan en vraagt veel aandacht. Ik heb haar geholpen met zwemmen. Ja het is echt fijn met de kindjes.

Er zat vandaag een hele grote sprinkhaan op de grond. Een van de jongetjes zei tegen mij: I eat those! They taste like chicken ...Vandaag zagen we trouwens onze eerst puffadder. Deze staat in de top drie van de gevaarlijkste slangen van Zuid-Afrika!

2 opmerkingen:

  1. super tof daar allemaal!
    kan jij de kindjes met autisme en dyslexie niet een beetje helpen?
    de mamie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarvoor is het huiswerkklasje en de extra hulp in de klassen onder andere. Want ik heb al verhalen gehoord van de andere vrijwilligers hier dat leraren gewoon zeggen over een traag kindje: ja laat die maar met rust. Kijk maar naar die die het wel kunnen.
      Maar ja ... Dat is triest hé. Isabelle heeft me al gewaarschuwd dat het huiswerkklasje wel zwaar gaat worden, omdat alle 'rotte appeltjes' daar terecht komen.

      Verwijderen